Dina reklamations- och servicevillkor
Reklamationsrätten regleras under konsumentköplagen och ger dig rätt att klaga på en vara inom en bestämd tidsperiod, i Sverige gäller 3 år för privatpersoner. Reklamationsrätten följer ursprungliga köparen och inte produkten. En reklamation ska vid upptäckt göras så snart som möjligt, skälig tid anges till 2 månader.
Information
Elgiganten följer konsumentköplagen och lämnar 3 års reklamationsrätt till dig som privatkund.
Har du köpt en produkt innan 1/5 2022 är det 1 års garanti och 3 års reklamation och om du köpt en produkt efter 30/4 är det 3 års reklamation.
Under de första 24 månaderna har Elgiganten bevisbördan för att felet inte skulle vara ursprungligt, efterföljande 12 månader så är det du som kund som har bevisbördan för att felet ska ses som ursprungligt. Definitionen av ett ursprungligt fel är att felets funnits redan vid leverans och att användaren inte har kunnat påverka felet samt inte bero på exempelvis slitage, onormal användning, vanvård eller någon form av yttre påverkan exempelvis tapp- eller vätskeskador. På Konsumentköplag (2022:260) | Sveriges riksdag (riksdagen.se) kan du läsa lagen i dess helhet.
Garanti och reklamation vid företagsköp
Reklamationsrätt gäller även vid företagsköp men lyder under köplagen. Detta ger rätt att få produkten reparerad vid produktionsfel eller annan brist hos produkten. Tidsfristen för reklamation är normalt två år från köptillfället, men kan variera beroende på avtal vid köp. Elgiganten lämnar 1 års garanti och 2 års reklamationsrätt till företagskunder.
Tvister
Parterna ska försöka lösa eventuella tvister i godo. Ta i händelse av en tvist kontakt med vår kundtjänst, eller personal i ditt närmaste Elgiganten varuhus, för att ta reda på om det går att komma fram till en lösning.
Som konsument kan du dock alltid hänvisa en eventuell tvist till Allmänna Reklamationsnämnden (ARN). Du kan kontakta ARN antingen via deras hemsida www.arn.se eller brev till adress:
Allmänna Reklamationsnämnden
Box 174
101 23 Stockholm
Parter i ärendet är säljaren, det vill säga Elgiganten AB eller Partnern. Alla tvister ska lösas enligt svensk rätt. Om ärendet dras inför domstol ska det avgöras i din (köparens) domsaga, det vill säga normalt i närheten av din boendeort.
Villkor för reparation & service
Vid fel eller annan brist på produkten som täcks av reklamationsrätten har du rätt att lämna tillbaka varan eller få den reparerad. Vilken lösning man väljer beror i huvudsak på kostnaden. Vanligtvis, om det gäller varor till lågt pris, ersätter Elgiganten varan med en ny vara. Detta innefattar till exempel vissa tillbehör, mindre köksprodukter och liknande där det inte är skäligt att reparera.
Beräknad reparationstid är 2-3 veckor. Elgiganten strävar efter effektivitet och genomför reparationer så snabbt som möjligt. Om det skulle bli nödvändigt att reparera en produkt två gånger och samma fel uppstår en tredje gång, kan du efterfråga en hävning av köpet. Om du ändå skulle vilja reparera produkten eller byta till en ny tillsvarande produkt är detta också möjligt.
Om du har behov av att låna en produkt under eventuell reparation så försöker vi alltid hjälpa till genom att låna ut en produkt med likvärdiga funktioner. Tillgången på låneprodukter kan variera och vi kan inte garantera att du får låna en identisk produkt.
Om varan täcks av reklamationsrätten utförs reparationen gratis. Om varan inte täcks av reklamationsrätt, kan det förekomma utgifter i samband med undersökning och eventuell reparation. Information om eventuella undersökningskostnader får du vid inlämning i varuhuset.
Viktig information om data
Om du behöver lämna in din produkt för reparation är det viktigt att du säkerhetskopierar innehållet innan produkten skickas för reparation. Elgiganten kan inte garantera att innehållet finns kvar efter en reparation. Behöver ni hjälp med säkerhetskopiering så erbjuder vi ett antal olika tjänster för detta. Elgiganten har ett stort utbud av externa hårddiskar och molnbaserade lösningar.