Bluffmail, -telefonsamtal och -SMS i Elgigantens namn
Bedrägerier via telefon och e-post blir allt vanligare och bedragarna använder sofistikerade metoder. Flera har blivit kontaktade av personer som utger sig för att representera Elgiganten och påstår att det finns problem med en beställning eller att ett obehörigt köp har gjorts. De försöker få tag på ditt Bank-ID och annan känslig information. Kom ihåg att Elgiganten aldrig spontant ringer upp och ber om sådana uppgifter. Känner du dig osäker, avsluta samtalet och kontakta oss direkt. Var också vaksam på e-post och SMS, och rapportera misstänkta försök till polisen.
Läs mer om hur du kan känna igen eller upptäcka ett phising-meddelande och vad du bör göra om du får ett.
Bluffsamtal via telefon
Flera personer har blivit uppringda av bedragare som påstår att de ringer från Elgiganten för att det blivit något fel på kundens beställning eller leverans eller att någon obehörig gjort ett köp via deras konto. För att kunna åtgärda problemet behöver man uppge sitt Bank-ID. Gör inte det!
Elgiganten ringer aldrig upp kunder spontant och ber om kortinformation, tillgång till BankID eller liknande. Blir du kontaktad och känner dig osäker, så avsluta samtalet. Ta därefter kontakt med oss. Då vet du att du pratar med ”riktiga” giganter och inte några bedragare. Även bankerna har gått ut med information gällande detta. Gå gärna in på din banks hemsida och följ deras anvisningar. Har du lämnat ut person- och bankuppgifter så kontakta polisen.
Observera att både bedrägeriförsök och genomförda bedrägerier ska polisanmälas.Bluffmejl och SMS med mindre goda avsikter
Bluff- och phishingmejl innehållande trojaner och skadlig kod är ett växande problem. Mejlen ser oftast ut att komma från kända och pålitliga företag som du har en relation med, men kommer i själva verket från någon helt annan. Syftet med mejlen är att komma åt mottagarens personliga information, kontouppgifter och pengar. Elgiganten är ett av de företag vars namn har utnyttjas för den här typen av bedrägeri.
Det tar däremot inte slut där. Bedragarna idag använder sig av alla kommunikationskanaler som finns att tillgå, som telefon och via annonsering på Facebook och andra sociala medier.
Exempel på phishing meddelanden
Spoofing – förfalskade e-postadresser och telefonnummer
Bedrägeriförsök sker ofta i form av massutskick av e-post, sms eller telefonsamtal med hjälp av förklädda och förfalskade telefonnummer eller e-postadresser, sk spoofing. På nätet finns tjänster där bedragare enkelt kan manipulera telefonnummer så att samtalen eller sms:et ser ut att komma från en viss bank, ett företag eller närstående.
Mejlet ser ut att komma från Elgiganten, men det gör det inte!
Man kan se den egentliga avsändaren genom att titta i det kompletta brevhuvudet. Det är tyvärr väldigt enkelt för den kunnige att maskera en epostavsändare så att det ser ut som att det kommer från en tillförlitlig källa. Det finns heller inget vi kan göra som företag för att hindra att andra utnyttjar vårt namn på det här sättet!
Varför får jag bluffutskick?
Det finns programvaror som sniffar internet på mejladresser och telefonnummer. Ibland kan bedragarna till och med slumpa fram nummer genom att först ange några siffror i början och sedan låta en generator göra de sista slumpmässigt.
Annonsen, mejlet, SMS:et är falskt om:
För att göra det lite enklare för dig att identifiera ett falskt meddelande kan du använda den här checklistan. Kommunikationen är falsk om:
- Det påstår att du vunnit en produkt (utan att du själv redan deltagit i en tävling).
- Du måste betala en symbolisk summa på 1-5 kronor för att få en vinst/gåva.
- Mejlet eller SMS:et innehåller felaktig svenska och stavfel.
- Du utsätts för tidspress och måste bestämma dig snabbt.
- Det påstås att du vunnit en tävling - Elgiganten genomför inte några tävlingar.
- Kampanjen finns inte på våra officiella sidor.
- Avsändaren ber om betalkortsinformation.
- Avsändaradressen ser mystisk ut.
- Det påstår att du blivit slumpmässigt vald för att få, testa eller vinna något.
Lita på din magkänsla och var uppmärksam på följande:
Det går oftast att finna tecken på att en annons, mail eller SMS är falskt. Var uppmärksam på:
- Har du fått mejl eller SMS från Elgiganten med uppmaning att uppge personlig information och kontouppgifter? Radera! Elgiganten ber aldrig om den typen av uppgifter via mejl eller SMS.
- Har du fått en orderbekräftelse på en beställning du inte känner till? Radera! Våra orderbekräftelser skickas direkt efter genomfört e-köp.
- Innehåller mejlet en bifogad zip-fil? Radera! Vi skickar aldrig zip-filer till våra kunder.
- Har du fått ett personligt mejl eller sms som påstår att du vunnit en tävling eller en utlottning? Det är en bluff! Elgiganten genomför inga tävlingar eller utlottningar.
- Lita på din magkänsla! Öppna inte bifogade filer och klicka inte på några länkar i mejl eller SMS som du känner dig tveksam till.
- Blir du spontant kontaktad via telefon och någon ber om kortuppgifter eller andra bank- eller personliga uppgifter, anteckna då telefonnumret du blir uppringd av. Vi står inte bakom samtalet och uppmanar dig att informera polisen om händelsen.