Elgiganten Sveriges Integritetspolicy
När du är kund hos Elgiganten behöver vi i vissa fall behandla dina personuppgifter. Eftersom vi vet att de varor du köper av oss är viktiga för din vardag vill vi ge dig bästa möjliga information om erbjudanden och kampanjer innan du köper våra varor, samt uppföljning efter att köpet har slutförts. Om du är företagskund regleras vår behandling av personuppgifter i linje med vår integritetspolicy för företagskunder.
Elgigantens butiker ägs och drivs antingen av Elgiganten AB (org. nr 556471-4474) eller av någon av våra franchisetagare. Elgiganten AB ägs av Elkjøp Nordic AS (org.nr 911 382 296), som bistår både Elgiganten och franchisetagarna med den dagliga driften och utvecklingen. Elkjøp Nordic har också ett övergripande strategiskt ansvar för Elgigantens verksamhet som koncern, inklusive vår verksamhet i de övriga nordiska länderna. Elkjøp Nordic driver även Elgigantens webbplats, tillsammans med Elgiganten AB.
För behandlingen av personuppgifter som beskrivs i denna integritetspolicy har Elkjøp Nordic ett gemensamt behandlingsansvar tillsammans med Elgiganten AB och/eller franchisetagaren. Elgiganten AB/franchisetagare är den oberoende personuppgiftsansvarige för kameraövervakning i butiker enligt beskrivningen i punkt 10 nedan. För försäljning via vår webbplats är Elgiganten AB och Elkjøp Nordic gemensamma personuppgiftsansvariga.
Om du har några frågor om denna integritetspolicy eller de bedömningar vi har gjort kan du kontakta oss via vårt kundcenter eller på infosec@elkjop.no. För utövande av dina rättigheter, se punkt 11 nedan.
När du köper en vara hos Elgiganten i någon av våra butiker kan du antingen handla anonymt, handla som registrerad kund eller handla som kundklubbmedlem. Handlar du anonymt behöver du inte ge oss några personliga uppgifter. Du kan välja detta om du handlar i våra fysiska butiker utan att skapa en kundprofil, så länge du inte köper varor eller tjänster av oss som kräver att vi skapar en kundprofil eller tar emot dina personuppgifter. Om du handlar på vår hemsida måste vi registrera dig som kund hos oss. För behandling av personuppgifter när du är medlem i kundklubben, se punkt 7.
Registrering som kund/skapande av en kundprofil
När du handlar hos Elgiganten vill vi lägga in dig som kund i våra system. När du är inlagd som kund hos oss kommer vi att kunna hämta dina kvitton om det uppstår behov för det senare. När du handlar i vår webbutik behöver vi skapa en kundprofil för att du ska kunna genomföra ditt köp och för att vi ska kunna skicka varan till dig. Du kan hantera din kundrelation med oss på min sida när du loggar in på vår webbplats.
För att lägga till dig som kund behöver vi registrera personuppgifter som namn, telefonnummer och e-postadress. Vi kommer också att kunna be dig om adressuppgifter. För att särskilja din kundprofil från andra med liknande namn använder vi din e-postadress som identifierare. Information om dina köp, samt eventuell kontakt du kan ha med oss, kommer att länkas till din kundprofil.
När du handlar i vår webbutik ber vi dig att ange ditt telefonnummer och din e-postadress. Vi kommer då att leta upp offentlig information för att automatiskt fylla i ditt namn och din bostadsadress. Om sökningen inte ger resultat kommer vi att be dig att fylla i denna information manuellt. Vi kan också be dig att lämna betalningsinformation, beroende på vilken betalningsmetod du väljer. Dina betalningsuppgifter kommer att hanteras av våra samarbetspartners och kommer inte att lagras i våra system. Detta gäller även om du väljer att webbplatsen ska komma ihåg dina betalningsuppgifter.
Den lagliga grunden för att skapa en kundprofil åt dig är vårt berättigade intresse av att skapa en kundprofil där vi kopplar din köphistorik till dig som kund. Vi vill kunna ge en bra uppföljning om det skulle behövas,
Vi kommer att behålla din kundprofil så länge du är en aktiv kund hos oss, och vi har ett ansvar gentemot dig som kund i enlighet med konsumentlagstiftningen och bokföringslagen, eller så länge du har en aktiv kundrelation med oss. I enlighet med lagstiftningen kommer vi att behålla dina personuppgifter i upp till sex år.
Du kan själv radera din kundprofil eller be om att få dina uppgifter raderade innan sex år har gått. Vi kommer då att radera alla personuppgifter förutom orderinformation och kvitton som vi enligt lag är skyldiga att behålla i enlighet med lagringskrav i gällande bokföringslagen. Dessa kommer dock inte att vara sökbara i vårt system om vi inte har ordernumret på originalkvittot.
Vi använder ibland information om dina inköp för analys- och marknadsföringssyfte. Läs mer i punkterna 7 och 8.
Inloggning via sociala medier:
För att göra det så enkelt som möjligt för dig att logga in på våra sidor, erbjuder vi inloggning via konto hos andra, exempelvis Facebook, Paypal, Google, eller Microsoft för dig som har det. Observera att om du väljer att använda inloggning via något av dessa konton, behöver du godkänna att tjänsten spårar dina aktiviteter genom cookies (kakor). Det är då den aktuella tjänstens integritetspolicy som gäller för den dataregistreringen.
Produktomdömen:
Om du ger ett produktomdöme på vår webbplats, ber vi dig att uppge din e-postadress. Den kan användas för att kontakta dig eller skicka dig information som är relevant i samband med produktomdömet.
Återkallelse av produkter
Om vi upptäcker ett allvarligt fel på en vara som vi har sålt kommer vi att kunna använda de kontaktuppgifter vi har registrerat om dig för att återkalla varan. Vid mindre allvarliga fel, där varumärkesleverantören önskar korrigera eller ge ersättning direkt till dig som kund, kommer vi att kunna dela dina uppgifter med leverantören så att de kan kontakta dig för att rätta till felet.
För användning av kontaktuppgifter för återkallelse är det den rättsliga förpliktelsen i vid var tid gällande produktansvarslagstiftning som ligger till grund för behandlingen. Om vi delar dina personuppgifter för att du ska kunna bli kontaktad om fel som inte faller under produktansvarslagstiftningen är grunden för behandlingen berättigat intresse.
Om du ska få en vara installerad eller hemkörd av oss behöver vi registrera dina personuppgifter för att vi ska kunna utföra den tjänst du har beställt. Om du beställer hemleverans och/eller installation måste vi skapa en kundprofil åt dig, enligt beskrivningen i punkt 1 ovan, inklusive ditt namn, e-post och adress, samt information om leveransförhållanden på din adress.
Elgiganten har inlett ett samarbete med olika tredjepartsaktörer som utför hemkörnings- och installationstjänster för vår räkning. För att de ska kunna utföra tjänsten, ger vi dem de personuppgifter som behövs.
Elgiganten vill förbättra din kundupplevelse. Om så behövs skickar vi dig e-post med viktig information innan vi levererar en installationstjänst. Efter att du har fått en vara levererad eller installerad, kan vi även skicka en förfrågan om deltagande i en undersökning där vi ber dig beskriva din kundupplevelse. Vi använder denna information för att förbättra våra interna processer och följa upp de tredjepartsaktörer som utfört tjänster för vår räkning.
Den rättsliga grunden för att registrera dina personuppgifter i syfte att leverera en produkt eller installationstjänst till dig, inklusive överföring av dina personuppgifter till våra underleverantörer, är fullgörande av det avtal vi har med dig som kund. För att dela personuppgifter med tredje part är grunden för behandlingen det köpeavtal som vi har ingått med dig. De tredje parterna instrueras av Elgiganten att radera dina personuppgifter när de har uppfyllt sin del av avtalet.
När vi ber dig delta i en kundundersökning utgörs vår rättsliga grund av berättigat intresse. Det ligger i Elgigantens intresse att få information om kundernas upplevelser när de handlar hos oss för att förbättra våra kundupplevelser. Vi tror att en sådan förfrågan från oss har liten negativ inverkan på dig som kund.
Om du reklamerar eller returnerar en vara, eller ber oss att utföra en reparation, behöver vi registrera dina kontaktuppgifter för att kunna hantera din förfrågan. Om du inte redan är registrerad som kund i våra system kommer vi att skapa en kundprofil enligt beskrivningen i punkt 1.
När vi utför service använder vi dina personuppgifter för att registrera och ge dig information om servicestatus och servicehistorik som är kopplad till dina produkter. Om vi anlitar en extern partner, till exempel tillverkaren av produkten, kommer vi att dela de personuppgifter som är nödvändiga för att den tredje parten ska kunna utföra service eller reparation.
Om du har tecknat ett supportavtal, eller konfigureringstjänst, för mobil, dator och/eller surfplatta kommer vi att ha tillgång till innehållet på dina enheter och konton medan vi utför tjänsterna. Vi använder åtkomsterna för att överföra innehåll från en gammal till en ny enhet, installera och uppgradera programvara och konfigurera dina enheter så att de passar dina behov. Innan ditt supportavtal löper ut kommer vi att kunna kontakta dig för att fråga om du vill förnya avtalet.
När vi använder dina personuppgifter för att utföra service och support utgör köpeavtalet den rättsliga grunden. Det gäller även om du returnerar varan i samband med öppet köp.
Om vi behandlar dina personuppgifter för att hantera en reklamation är det våra skyldigheter som säljare som utgör den rättsliga grunden.
Vi sparar dina personuppgifter så länge du har ett aktivt avtal med oss. Därefter behåller vi dina uppgifter enligt beskrivningen i punkt 1 och 2.
Elgiganten har ingått ett samarbete med leverantörer av finansieringstjänster, försäkringar och abonnemang. I detta sammanhang är Elgiganten personuppgiftsbiträde för tjänsteleverantörerna. Om du köper någon av dessa produkter genom oss samlar vi in de personuppgifter som är nödvändiga för att genomföra avtalet, och delar dessa med det företag du har ingått avtal med. För att kunna göra detta behöver vi registrera ditt namn, e-post och telefonnummer (beroende på vilken tjänst du köper).
Om du väljer abonnemangstjänster måste vi lagra dina kortuppgifter så att vi kan debitera ditt kort med den överenskomna månadssumman. Dina kortuppgifter hanteras av vår betalningsleverantör och sparas inte i Elgigantens system.
Vi har för närvarande samarbete med följande finansierings- och försäkringspartners:
• Santander Bank:
• Squaretrade:
Du kan kontakta vårt kundcenter genom flera kanaler. Om du redan har en kundprofil hos oss, använder vi oss av informationen som är knuten till din kundprofil för att kunna hjälpa dig så effektivt som möjligt. Om vi ska hantera en förfrågan från dig som kräver fortsatt uppföljning av oss, till exempel vid service eller reklamation, skapar vi en kundprofil om du inte redan har en, se punkt 1 och 4. Vi knyter dina förfrågningar till din kundprofil så att vi kan följa upp dig om så behövs.
När du ringer in till oss:
När du kontaktar oss per telefon, söker vi på ditt telefonnummer så att vår kontaktperson kan ha relevant information om dig som kund tillgänglig under samtalet med dig. Våra kontaktpersoner antecknar information som är viktig för fortsatt uppföljning i våra system. Vi vill även behålla information om att du har ringt oss i loggen som är knuten till din kundprofil.
Innan samtalet påbörjas blir du tillfrågad om du samtycker till att det spelas in. Inspelningen används endast för inlärningssyften.
När du chattar med oss:
På vår webbplats finns en chatbot som kan svara på vanliga frågorna vi får från våra kunder. Om chatboten inte kan hjälpa dig kopplar den dig sömlöst till en kundtjänstagent under våra öppettider. För att kunna ge snabbare hjälp överförs hela konversationen från chatboten till våra agenter.
Dina interaktioner med chatboten förblir anonyma. Men när du chattar med en agent måste du ange din e-postadress för att säkerställa personlig hjälp. Om det ges så kontrollerar vårt system om det finns pågende ärenden kopplade till din e-post.
Efter avslutad chatt kan du ladda ner utskrifterna av din konversation via inställningarna i chatten.
När du skickar e-post till oss:
När du skickar e-post till oss sparar vi meddelandet och kopplar det till din kundprofil. Vi sparar din e-post för att bättre kunna följa upp dig över tid, oavsett om du behöver service, har reklamerat en produkt eller om korrespondensen ingår i en tvist du har med oss.
Rättslig grund, sparande och radering:
Vi anser att vi har ett berättigat intresse av att registrera information om den korrespondens du har med oss så att vi kan följa upp dig som kund. Vi har även ibland rättslig skyldighet att registrera och spara information om dig som kund, till exempel om du reklamerar en produkt. Om vi spelar in telefonsamtal med dig, är det samtycket som utgör den rättsliga grunden.
Ljudinspelningen raderas senast inom 45 dagar. Chattar blir anonymiserade senast efter 30 dagar. E-post sparas i ett år för att säkra att vi kan följa upp klagomål och reklamationer över tid.
När du handlar hos Elgiganten, blir du tillfrågad om du vill bli medlem i vår kundklubb.
Elgiganten har en kundklubb så att vi kan ge dig förmåner och erbjudanden. Om du har samtyckt till att bli medlem i kundklubben, använder vi dina personuppgifter till segmentering och personalisering för att kunna visa dig relevant information i nyhetsbrev och sms, samt på vår webbplats. Med segmentering menas att vi delar in våra kunder i grupper med utgångspunkt från gemensamma kännetecken som bostad, livssituation och förmodade preferenser. Vi använder segmentering för att ge dig erbjudanden och information som vi tror du är intresserad av. Med personalisering menas att vi analyserar specifika uppgifter vi har om dig, till exempel vad du har köpt hos oss och vad du visar intresse för när du är inne på vår webbplats. Vi använder personalisering för att ge dig riktad information och erbjudanden om produkter och tjänster du tidigare har visat intresse för, eller som vi tror passar dig.
Vi använder följande metoder för att segmentera och personalisera:
Segmentering med hjälp av tredjepartsdata:
När vi segmenterar med hjälp av tredjepartsdata, skickar vi de kontaktuppgifter vi har registrerat om dig till våra samarbetspartners Bisnode och InsightOne. Oftast gäller det namn, adress och telefonnummer. Våra samarbetspartner fyller på våra data med relevanta uppgifter för att placera dig i ett segment. Baserat på tillgänglig information kan Bisnode/InsightOne säga något om hur stor köpkraft du sannolikt har, vilken livsfas du sannolikt befinner dig i, vilket slags hushåll du ingår i och vilken utbildningsnivå du sannolikt har. Utifrån detta kan vi rikta information till dig om produkter och tjänster som vi tror att du är intresserad av. Om du tillhör ett segment som vi antar har ett intresse för spel, kan vi till exempel skicka dig information om lansering av en ny playstation. Vi kan även se till att du inte ingår i ett visst segment, så att du inte får information som vi inte tror är relevant för dig. Om du bor i lägenhet, kan vi till exempel välja att inte visa dig information och reklam om värmepumpar.
Segmentering och personalisering med hjälp av data vi samlar in om dig:
När du är inne på vår webbplats registrerar vi vad du klickar på och vad du köper. Vi registrerar även om du har öppnat ett nyhetsbrev och om du har klickat på annonserna i det. Med hjälp av denna information analyserar vi vad du är intresserad av och hur sannolikt det är att du vill handla av oss i framtiden.
Vi registrerar bara dessa uppgifter om du har samtyckt till cookies. Då kopplas din aktivitet till ditt kund-ID.
Användning av information vi har analyserat om dig:
Vi använder den information vi har om dig för att ge dig information och erbjudanden. Därför anpassas innehållet i nyhetsbreven och reklambanners på webbplatsen till det vi tror du är intresserad av med ledning av de data vi har samlat in om dig.
Rättslig grund, sparande och radering:
Den rättsliga grunden för behandling är samtycket du gav när du blev medlem i kundklubben. För insamling av information genom cookies inhämtar vi separat samtycke när du går in på vår webbplats. Vi behåller informationen vi har samlat om dig tills du drar tillbaka ditt samtycke.
På Min Sida kan du hantera vilka kanaler du vill ta emot kommunikation i och om du vill att vi anpassar den kommunikation vi skickar till dig. Här kan du också återkalla ditt samtycke, om du inte längre vill vara medlem i Elgigantens kundklubb. Du måste vara minst 18 år för att gå med kundklubben.
Elgiganten samarbetar med digitala annonsnätverk som Meta och Google för att de ska kunna ge dig relevanta erbjudanden när du går in på dessa plattformar. Marknadsföring genom denna typ av plattformar innebär profilering och segmentering. Segmentering betyder att annonseringen riktas mot grupper med utgångspunkt från gemensamma kännetecken som kön, ålder, bostad och liknande. Profilering betyder att du får se annonser baserat på information om vad du har visat intresse för tidigare. Vi mäter även effekten av vår annonsering på Google. Nedan följer information om hur vi bedriver marknadsföring med hjälp av tredjepartsplattformar.
Marknadsföring och profilering med information insamlad av tredje part:
Olika webbplatser och digitala plattformar samlar information om dig beroende på vad du visar intresse för när du använder deras plattformar. Dessutom bidrar Elgiganten genom att samla in information till tredje part om vad du intresserar dig för när du besöker webbplatsen. Det görs om du har samtyckt till tredjepart-cookies när du kommer till vår webbplats. Då skickas information till tredje part om vad du har sökt och klickat på. Dessutom ser Facebook att du är intresserad av Elgiganten om du tittar på innehåll som vi har lagt ut där. När vi annonserar på digitala plattformar, ser du annonser om det som dessa plattformar tror du är intresserad av, baserat på den information som samlats in om dig.
Du hittar en översikt över vilka cookies som används på vår webbplats i vår cookiepolicy.
Rättslig grund, sparande och radering:
Samtycket som getts på vår webbplats utgör den rättsliga grunden för insamling av data genom cookies. Dessutom har du genom dina inställningar på plattformarna samtyckt till att digitala plattformar, som Meta och Google, kan samla in, analysera och använda dina personuppgifter. Elgiganten sparar inte dessa personuppgifter.
Marknadsföring och profilering med kundinformation vi har delat med tredje part:
Ibland använder vi kundmatchning när vi annonserar på tredjepartsplattformar för att ge dig bästa möjliga information och erbjudanden. Med hjälp av kontaktuppgifter du uppgett till oss kan tredje parter som t.ex. Google och Schibsted matcha dig med information du har gett dem. När kopplingen är gjord, kan du få budskap och information som vi antar är av intresse för dig. E-post och telefonnummer är de vanligaste kontaktuppgifter som används i matchningen, men även namn, ort, postnummer, län, land, ålder, mobile advertiser ID, mobilenhets-ID och uid (app-id) förekommer.
Vi skickar kontaktuppgifterna krypterat till tredje part, som automatiskt kan få en match om du är registrerad användare där med samma kontaktinformation. Efter denna matchning raderas uppgifterna.
Den information vi delar om dig kan inte fortsatt användas av tredje part till andra syften.
För närvarande använder vi oss av kundmatchning på följande plattformar:
- Schibsted
- Meta
Rättslig grund, sparande och radering:
Vi tycker att vi har ett berättigat intresse av att bedriva marknadsföring med hjälp av kundmatchning, och att vårt intresse överväger de eventuella nackdelar som behandlingen medför för dig. Uppgifter om kundmatchning raderas omedelbart efter att matchningen är utförd och senast inom 30 dagar.
Analys av kundinformation som vi har utbytt med tredje part:
Elgiganten vill kunna analysera om de annonser vi har på tredjepartsplattformar som Google och Meta får önskad effekt. För att kunna göra detta överlämnas uppgifter som namn, adress, e-postadress och telefonnummer. Dessutom överlämnar vi uppgifter om de köp som gjorts i våra butiker. Dessa uppgifter analyseras mot den annonsaktivitet vi har haft på plattformarna och vi får tillbaka aggregerade rapporter utan personuppgifter om hur vår annonsering har påverkat försäljningen.
Vi delar för närvarande information för analytiska ändamål med följande tredje parter:
• Google
Grund för behandling, sparande och radering:
Vi anser att vi har ett berättigat intresse av att analysera effekten av vår annonsering på digitala plattformar, och att vårt intresse överväger de eventuella nackdelar som behandlingen medför för dig. Efter att analysen är genomförd raderas informationen hos Google och Facebook. Företagen kan inte använda denna information för egna ändamål.
Kombination av personligt konto och företagskonto för att förbättra din helhetsupplevelse:
I de fall du har skapat flera konton hos oss, både ett privatkonto och ett företagskonto, och du har samtyckt till profilering på ditt privata konto, sammanställer vi denna information i våra system. Syftet är att förbättra din upplevelse som kund, oavsett om du handlar för ditt företag eller för dig själv privat. För att uppnå den bästa kundupplevelsen "matchar" vi information vi har om dig från de olika profilerna. Detta inkluderar beteendedata, köphistorik, vem du är, var du arbetar, familjesituation och annan tredjepartsdata som vi har samlat in, som kan hjälpa oss att erbjuda dig rätt produkter och tjänster.
Vid behov kommer vi att kunna använda våra kunddata för att vidareutveckla våra system och processer. Vi kommer då att kunna använda större datamängder som inkluderar dina personuppgifter för att utföra analyser och tester. Syftet är att förbättra kundupplevelsen och effektivisera våra arbetsprocesser.
Den rättsliga grunden för att använda kunddata för att förbättra våra processer är vårt berättigade intresse. Datauppsättningar som används för analys kommer att raderas kontinuerligt och inte överstiga andra lagringstider för kunddata.
Vi har installerat kameraövervakning i våra butiker. Du kommer att få information om att vi har installerat kameror genom skyltning i butiken. Syftet med kameraövervakningen är att säkerställa säkerheten för våra kunder, besökare och anställda. Du informeras om var vi har installerat kameror genom skyltar som är placarede vid ingången till butikerna. Syftet med övervakningen är att säkerställa säkerheten för våra kunder, besökare och anställda. Videon används för att upptäcka och utreda brott som berör oss, våra anställda, besökare och kunder. När det är nödvändigt hanteras bilder från vår videoövervakning av vår butiksledning, centrala säkerhetsavdelning, kontrakterad och auktoriserad säkerhetspersonal och officiella myndigheter, främst polisen.
Rättslig grund, sparande och radering:
Den lagliga grunden för videoövervakning är berättigat intresse. Elgiganten har ett berättigat intresse av att skydda vår personal och våra kunder samt att förebygga och utreda kriminella handlingar, och detta intresse väger tyngre än den potentiella negativa påverkan på individen.
Lagring av video sker i upp till 60 dagar. Om bilderna lämnas till polisen i utredningssyfte kan lagringstiden förlängas beroende på utredning och lagföring av brottet.
Så administrerar du ditt kundkonto:
Om du har skapat en kundprofil hos oss, kan du uppdatera dina personuppgifter och administrera dina samtycken i kundprofilen. Du kan logga in i kundprofilen med den e-postadress du har uppgett till oss.
Så återkallar du ditt samtycke:
Om du inte längre önskar få anpassad marknadsföring baserat på de uppgifter vi har samlat in om dig, kan du gå ur kundklubben. Du går ur kundklubben genom att logga in på Mina sidor på elgiganten.se och klicka på knappen Gå ur.
I vår cookiepolicy förklarar vi hur du gör för att radera cookies som sparats i din webbläsare.
Så kan du reservera dig mot, protestera mot eller begära begränsning av behandlingen av dina personuppgifter:
Om du vill reservera dig mot, protestera mot eller begära begränsning av behandlingen av dina personuppgifter, kan du kontakta kundcenter. Beskriv tydligt vilka typer av behandling av personuppgifter du inte vill att vi ska genomföra med dina personuppgifter.
Så ber du om insyn, rättelse och radering:
Du kan själv be om radering av dina personuppgifter genom funktionen Radera mig, när du är inloggad i din kundprofil. Om du vill veta vilka personuppgifter vi har om dig eller be om rättelse eller radering, kan du kontakta kundcenter.
Om du ber om sådan insyn, ger vi dig följande information:
- Personuppgifter vi har registrerat om dig. Det är oftast namn, bostadsuppgifter och leveransadress, e-postadress och telefonnummer.
- Din orderhistorik. Det vill säga vilka köp du har gjort hos oss och hur köpen gjordes. I orderhistoriken framgår det även om varorna är levererade eller installerade av våra underleverantörer.
- Huruvida du är, eller har varit, medlem i vår kundklubb. Om du är medlem i kundklubben, lämnar vi även ut information om när vi har skickat dig nyhetsbrev och huruvida du har klickat på annonserna i nyhetsbrevet. Vi kan även ge information om vilka segment du är placerad i.
- Om du är medlem i kundklubben, ger vi även information om vilka segment vi har placerat dig i med hjälp av tredjepartsuppgifter.
- Om du har kontaktat kundcenter, ger vi dig information om den kommunikation du har haft med oss om den fortfarande finns sparad.
På förfrågan kan vi ge dig mer konkret information om vem vi har delat dina personuppgifter med. Som regel har vi redan upplyst om detta, antingen via integritetspolicyn eller när vi hanterat din order. Vi lämnar därför inte ut denna information i samband med en standardförfrågan om insyn.
Vi anser att vår integritetspolicy ger tillräcklig information om hur vi behandlar dina personuppgifter. Om du har konkreta frågor som du inte hittar svar på i integritetspolicyn, kan vi svara på dessa på begäran.
Dessa personuppgifter lämnar vi inte ut:
- Ljudinspelningar och chattar från samtal med kundcenter. Samtal du har med oss innehåller personuppgifter om våra kontaktpersoner. Vi anser att det inkräktar på våra medarbetares dataskydd att lämna ut ljudinspelningar. Våra chatt-loggar kan laddas ned efter samtalet. Därefter raderas de inom kort, och vi har därför ingen anledning att ge insyn i dessa.
- Innehållet i e-postkorrespondensen du har haft med oss. Denna information har du redan fått, och vi lämnar därför inte ut den vid en förfrågan om insyn.
- Intern dokumentation om våra dataskyddsbedömningar. Vi lämnar inte ut interna arbetsdokument. Du kan dock få en sammanfattning av våra bedömningar om du har rätt till detta, till exempel hur vi motiverar att berättigat intresse kan användas som rättslig grund.
Om du ber om radering, raderar vi all information vi har om dig, förutom det vi har lagkrav på att spara. Kvitton till beställningar sparas i enlighet med bokföringslagen. Om du visar upp originalkvitto kan vi söka fram dina beställningar i våra system även om vi har raderat alla andra personuppgifter.
För närvarande delar vi våra kunduppgifter med följande mottagare:
Transportörer och leverantörer av installations- och servicetjänster | Gällande leveranser av produkter, installationstjänster och serviceuppdrag, se punkt 3 ovan. |
Tillverkare av märkesvaror | För att hantera reklamationer och garantier, se punkt 4 ovan. |
Analyser och marknadsföring | För att hämta korrekta personuppgifter vid registrering, se punkt 1 och 2, samt bedriva analys- och marknadsföringsaktiviteter, se punkt 7 och 8. |
Digitala annonstjänster | För att bedriva analys- och marknadsföringsaktiviteter, se punkt 8. |
Leverantörer av finansierings- och försäkringstjänster och abonnemangstjänster | För att upprätta kundavtal mellan dig och tjänsteleverantörerna, se punkt 5. |
Egna företag | För att förbättra och utveckla tjänster, se punkt 9, samt utföra servicetjänster, se punkt 3. |
Om Elgiganten använder underleverantörer som har sitt säte utanför EU/EES, ser vi till att personuppgiftsbehandlingen sker i enlighet med det som gäller inom EU/EES, till exempel EU-kommissionens beslut om tillräcklig skyddsnivå för landet, översändning med nödvändiga garantier, EU:s standarddataskyddsbestämmelser eller motsvarande.
För närvarande har vi samarbete med följande tjänsteleverantörer utanför EU/EES:
Företag | Typ av tjänst | Land |
Twilio | Tjänsteleverantör kundservice | USA |
Meta Inc. | Annonstjänster | USA |
Google Inc. | Annonstjänster | USA |
Microsoft | Molntjänster | USA |
Assently | Finansiella tjänster | USA |
McAfee | Supporttjänster | USA |
Se våra franchise-butiker:
Bolag | Varuhus |
CORDENTA I HÄSSLEHOLM AB | Elgiganten Hässleholm |
ELG i Enköping AB | Elgiganten Enköping |
Thorup Kommunikasjon AB | Elgiganten Landskrona |
Alive Sales Eslöv AB | Elgiganten Eslöv |
Modeers Elektronikhandel Värmdö AB | Elgiganten Värmdö |
Techcenter Group 8.0 AB | Elgiganten Gislaved |
Nyströms i Ludvika AB | Elgiganten Ludvika |
Thorneus Radio & TV AB | Elgiganten Kiruna |
EURO STAR RADIO AB | Elgiganten Alingsås |
PA & PE i Piteå AB | Elgiganten Piteå |
Cordenta i Falkenberg AB | Elgiganten Falkenberg |
Elgiganten Märsta AB | Elgiganten Märsta |
Cordenta AB | Elgiganten Nyköping |
T2I2 i Karlskoga AB | Elgiganten Karlskoga |
Ephtech AB | Phonehouse Tranås |
Cordenta i Ängelholm AB | Elgiganten Ängelholm |
Alive Sales Ulricehamn AB | Elgiganten Ulricehamn |
Cordenta i Varberg AB | Elgiganten Varberg |
CHAP AB | Elgiganten Lidköping |
Tornéus Radio & Tv i Gällivare AB | Elgiganten Gällivare |
Runes Radio & Foto i Falköping AB | Elgiganten Falköping |
Hemelektronik i Strängnäs AB | Elgiganten Strängnäs |
Wisby Consulting AB | Elgiganten Visby |
TKS Eksjö AB | Phonehouse Eksjö |
Flashigare AB | Phonehouse Huddinge |
KOD Sales AB | Phonehouse Vänersborg |
Smedjegatan JIC AB | Phonehouse Stenungsund |
GMT Sales AB | Phonehouse Falkenberg |
Alive Sales Höllviken AB | Phonehouse Höllviken |
GP Mobile AB | Phonehouse Oskarshamn |
Smedjegatan JIC 2 AB | Phonehouse Tanum |
Alive Sales Trelleborg AB | Phonehouse Trelleborg |
PF Handelscenter AB | Elgiganten Motala |
Anelli Västervik AB | Elgiganten Västervik |
BeRik i Älmhult AB | Phonehouse Älmhult |
Flashigaste AB | Phonehouse Tumba |
Alive Sales AB | Phonehouse Burlöv |
Mobil och Databutiken i Nynäshamn A | Phonehouse Nynäshamn |
Delije Västra Mälardalen AB | Phonehouse Köping |
BeRik i Höganäs AB | Phonehouse Höganäs |
PF Handelscenter Mobile AB | Phonehouse Motala |
TK Investment Group AB | Phonehouse Nässjö |
MWR Sales AB | Phonehouse Löddeköpinge |
HEXAN AB | Elgiganten Hudiksvall |
Overgaard Communications AB | Phonehouse Ängelholm |
Giggen Partner AB | Phonehouse Mellby |
Blueberry Dreams AB | Elgiganten Skene |
Pentan AB | Elgiganten Bollnäs |
PW World i Norrtälje AB | Elgiganten Norrtälje |
PW World i Katrineholm AB | Elgiganten Katrineholm |
Heptan AB | Elgiganten Hudiksvall |
Kuni Kungsbacka AB | Elgiganten Kungsbacka |