Nya affärsmöjligheter med virtuell och augmented reality
Under de senaste åren har man kunnat se en utveckling av stora möjligheter inom virtuell och augmented reality, eller förstärkt verklighet som det kallas på svenska. Detta har framförallt blivit tydligt när företag som HTC, Samsung, Microsoft och Sony har lanserat produkter på den kommersiella marknaden inom en rimlig prisnivå och som är relativt lätta att komma igång med. Men det är inte bara konsumenter som har något att vinna på att utforska de olika världarna, företag har också hakat på trenden.
Startade med underhållning.
Att använda en virtuell värld för att dyka in i en helt ny värld eller blanda verklighet med olika virtuella lager genom förstärkt verklighet är egentligen inget nytt. Några av de första kommersiella VR-produkterna på marknaden har sitt ursprung i underhållnings industrin. Så tidigt som 1991 lanserade SEGA ett VR headset för arkadspel och Nintendo kom in på marknaden 1995 med ”Virtual Boy” -VR glasögon med en konsol.
Det råder inga tvivel om att underhållningsbranschen ser stor potential i VR och AR. Du kan till exempel få en extra adrenalinkick om du använder Samsung VR-glasögon när du åker åkattraktionen The Deamon på Tivoli i Köpenhamn.
Skagens museum och Moesgaard museum har redan använt VR glasögon på utställningar och flertal nya användningsområden är under utveckling. Men virtuell och förstärkt verklighet har mer potential än att bara förmedla historia eller konst, eller skapa nya underhållningsmöjligheter. Allt fler industrier börjar se nya möjligheter att påverka eller utvidga den värld som vi lever i.
Supportad av stora företag
Företag som Google, Microsoft, Apple och Facebook spenderar alla stora summor pengar på att söka efter möjligheter inom VR och AR, vilket stödjer idéen om att det finns ekonomiska vinster att göra genom att använda dessa nya teknologier. Med den nya iOS 11 uppgraderingen har Apple officiellt lanserat deras ARKit, som ger flera millioner av iPhone och iPad ägare förbättrade App-upplevelser.
Det finns massor med spännande möjligheter för ARKit testare. Till exempel snabb och enkel översikt av kontor och produkter med hjälp av en smartphone, liksom möjligheten att se hur en produkt ser ut i olika miljöer. På plattformen Google Tango kan användare med Android telefoner och surfplattor få nya AR och VR funktioner. Tillsammans med en ny navigeringsmetod för inomhus bruk kommer butiksägare i framtiden kunna guida sina besökare genom varuhus, lager och andra stora utrymmen via en app som hjälper de att finna fram till deras önskade produkt mer effektivt.
Facebook har även de investerat stort i VR-teknologi och arbetar nu med funktioner som gör att användare ska kunna integrera med animerade karaktärer. Detta kan till exempel öppna upp för möjligheter att ha affärsmöten i en virtuell värld, oavsett vart i världen deltagarna befinner sig.
Förstärkt verklighet – nu med Windows 10
När Microsoft kom med sin stora höst uppdatering för Windows så lanserade de en helt ny plattform med Förstärkt Verklighet eller Augmented Reality som ger alla Windows 10 användare enkel tillgång till AR. Genom att ansluta din Windows 10 dator till ett av de många nya VR eller AR headsets som finns därute, till exempel Lenovo, Dell, Asus eller Acer, så kan den helt enkelt visa AR eller VR. Vilket i sin tur öppnar dörren för många nya företagsmöjligheter.
Vad är skillnaden mellan VR och AR?
Både augmented och virtual reality kan upplevas med speciella headsets som Samsung Gear till exempel där man sätter i en smarthone, eller med fristående headsets som exempelvis HTC Vive, Lenovo Explorer, Dell Vision eller Microsoft Hololens, som kräver anslutning till en dator istället för en mobiltelefon.
AR kan också upplevas med enbart en smartphone eller surfplatta. Speciella AR appar kan använda mobilkameran för att visa verkligheten med ett extra lager av innehåll.
AUGMENTED REALITY (AR): Med förstärkt verklighet kan du expandera verkligheten rätt framför ögonen. Du kan se din riktiga värld som till exempel ditt kontor eller ditt vardagsrum i kombination med extra lager av information, video eller foton. Augmented reality kallas ibland också för blandad verklighet, eftersom den riktiga världen blandas med en ny värld.
VIRTUAL REALITY (VR): Med virtuell verklighet, kan du fördjupa dig i en helt ny värld som är anpassad efter din upplevelse, helt oberoende av var du fysiskt befinner dig. Till exempel så kan du uppleva hur det är att stå inne på en fabrik i Kina, på gatan i New York, eller till och med på månen.
Du kan använda AR och VR för olika slags affärsändamål
- Utbildning och kurser för anställda
- Virtuella visningar av varuhus, byggprojekt osv
- Visning av nya produkter, designs och prototyper
- Anpassning av nyutvecklade produkter till dess rätta miljö
- Kommunikation och marknadsföring
Augmented reality stödjer tillverkning
Förutom att använda denna nya teknik i kundrelationer med målet att öka försäljningen så kan AR även fungera som ett effektivt verktyg för företag med intern kommunikation. Det är den erfarenhet som det danska företaget Virtual Manufacturing har gjort. Enligt regissören Anders Lynggaard så har de hjälpt till med att utveckla företagsanvändningen av Microsoft’s Hololens genom att testanvända det i företaget. Genom att använda AR med headsets har anställda kunnat plocka rätt varor för beställningar på lagret mer effektivt. Det sker med hjälp av olika markeringar och nummer i synfältet på glasögonen som de har på sig. På det här sättet kan logistik integreras bättre med tillverkning, förklarar Anders Lynggaard. De experimenterar också med att ge arbetsbeskrivningar med animationer direkt i olika lager i deras headsets som ska göra arbetet lättare. Företaget har också ett stort utbud av virtuella verktyg som kan hjälpa till att öka produktionsnivåerna.
Grundfos är ett annat företag som experimenterar med AR och VR. Deras mål är att använda dessa nya tekniker för att lära upp och utbilda nya anställda, men de använder också AR för att kartlägga och visualisera om nya produktinstallationer kommer passa i de avsedda fysiska miljöerna. VR-glasögon kan också hjälpa till med att skydda arbetare, vilket har testats av det danska företaget SAWO. Deras kranförare utsätts ofta för potentiellt farliga arbetssituationer. Men med VR-glasögon kan de styra sin utrustning direkt från kranhytten, istället för att behöva använda en separat hytt som är dyr och potentiellt mer utsatt.