Hur kan jag veta hur produkterna produceras?
Så här följer Elgiganten upp sina leverantörer
Hur vet du att det du köper på Elgiganten produceras på ett ansvarsfullt sätt? Elkjøp-koncernen i Norge, som Elgiganten är en del av, har ingått ett samarbete med den internationella certifieringsorganisationen EcoVadis. De följer upp våra leverantörers arbete med miljö, etik och socialt ansvar. Klicka här för att se resultaten av deras recensioner.
Vi önskar sätta hållbarhet högt uppe på dagordningen
Idag kan företag välja att endast presentera hur hållbara deras produkter är, men snart kommer hänsyn till klimat, miljö och goda arbetsförhållanden inte längre att vara valfritt. Myndigheter i Norden och resten av Europa önskar ställa miljö- och klimatkrav på leverantörernas produkter genom hela deras livstid. Till exempel jobbar EU med att utveckla ett digitalt produktpass, som efter allt att döma kommer bli en realitet inom några få år.
Redan nu har Elgiganten tagit konsekvenserna av denna utveckling och inlett ett samarbete med EcoVadis, ett internationellt företag som jobbar systematiskt med att certifiera andra företag för deras hållbarhetsprocesser.
EcoVadis anses vara världsledande inom sitt område. De är bland annat väl ansedda för sina noggranna och detaljerade analyser av verksamheters hållbarhet, baserade på en rad kriterier inom klimat, miljö, arbetsförhållanden och mänskliga rättigheter, etik och anskaffning av material och råvaror.
Företaget har 12 kontor världen över och har hittills analyserat över 75 000 företag och verksamheter.
En extra fördel med EcoVadis är att de har utvecklat ett enkelt och lättförståeligt sätt att visa företagens hållbarhet på. De delas helt enkelt in i fyra kategorier och tilldelas en av fyra olika "medaljer": Platina, Guld, Silver och Brons.
Detta gör det enkelt för dig som kund att själv kunna bedöma de olika företagens generella hållbarhetsnivå.
– Vi önskar sätta hållbarhet högt uppe på dagordningen, säger Camilla Skjelsbæk Gramstad, som är Ledare för hållbarhet i Elkjøp Nordic, Elgigantens moderbolag i Norden.
– Vi vill lägga lite konkurrens i detta mellan leverantörerna så att de strävar efter att bli bra på det. Vi tror EcoVadis certifieringar kommer fungera som en motivation för en kontinuerlig förbättring, tillägger Gramstad.
Det betyder inte nödvändigtvis att leverantörer med hållbarhetsmedaljer av högsta värde erbjuder bättre produkter än andra, preciserar Camilla Skjelsbæk Gramstad.
– Vi önskar visa deras arbete inom samtliga områden, samt vilka processer och rutiner de har innanför alla EcoVadis kategorier.
Några av Elgigantens leverantörer är ännu inte certifierade, men många är på god väg att bli det.
– Vi uppmanar alla våra leverantörer att bli certifierade. Och vi upplever att det finns ett stort intresse. Många av våra leverantörer finns redan på listan, och jag är säker på att fler och fler kommer inse att det är en fördel att finnas med på den.
Ranking för bättre produktion
Experterna på EcoVadis är världsledande när det gäller hållbarhetsbedömningar. Från sina kontor i 12 olika länder bedömer de mer än 65.000 olika företag och ger dem ett betyg från 0 till 100 baserat på hur företagen uppfyller kraven samt arbetar med miljö, arbete och mänskliga rättigheter, etik och upphandling . Resultaten används för att hitta och följa upp förbättringsområden. Detta är först och främst viktigt och användbart för hur vi som köpare kan fortsätta att ställa strängare krav på det vi säljer. På Elgiganten vill vi göra hållbarhetsbedömningarna tillgängliga för alla våra kunder.
På denna sida hittar du en lista över leverantörer som har fått en EcoVadis-medalj
- Platina: Topp 1% (99+ procent)
- Guld: Topp 5% (95+ procent)
- Silver: Topp 15% (85+ procent)
- Brons: Topp 35 % (65+ procent)
Platina-medalj
Guld-medalj
Silver-medalj
Brons-medalj
Mer information
EcoVadis ger inblick i kundernas hållbarhetsprestanda i leveranskedjor. På EcoVadis gör de evidensbaserade bedömningar av företagets ledningssystem med fokus på fyra teman: miljö, arbetsvillkor och mänskliga rättigheter, etik och hållbara inköp. För Elgiganten är målet att synliggöra för slutanvändaren hur hållbara leverantörerna som producerar produkterna är. När vi på Elgiganten har tillgång till leverantörens resultat, kan vi följa leverantören i förbättringsresan och utnyttja de styrkor och förbättringsområden som EcoVadis analytiker delar med oss. Sammanfattat bygger partnerskapet på öppenhet, synlighet och samarbete.
Läs mer om EcoVadis på deras hemsida: www.ecovadis.com. Du kan också läsa om våra etiska och miljömässiga krav för alla leverantörer i vår Code of Conduct.