Guide: Spela in och mixa en podcast
Har du någonsin undrat hur professionella podcasters får till det där polerade ljudet? I den här artikeln visar vi dig hur du kan få perfekt ljudkvalitet med en kombination av verktyg, bra mikrofonteknik och lite efterproduktionsmagi.
Oavsett vad du har för mål, är de viktigaste verktygen för att spela in podcasts i stort sett desamma. Du behöver en mikrofon för att spela in med, hörlurar för att höra dig själv, programvara för redigering och kanske några tillbehör som ett popfilter eller stötdämpare för att förbättra dina resultat.
Mikrofon
Kom ihåg att fantastiskt ljud börjar vid själva källan. Det är därför det är viktigt att använda en kvalitetsmikrofon och korrekta inställningar. Att välja den bästa podcastmikrofonen kan vara lite skrämmande, med tanke på det stora utbudet av tillgängliga alternativ. Ska du ha en USB eller en XLR-mikrofon? Dynamisk eller kondensor? Stormembran eller småmembran? Att lära sig terminologin kan vara ansträngande, men i slutändan är den bästa podcastmikrofonen en som levererar fantastiskt ljud med så lite krångel som möjligt. Om du letar efter en plug-and-play-lösning som ger fantastiskt ljud med minimalt krångel, kan du välja en USB-mikrofon. Anslut bara mikrofonen till din dator, anslut dina hörlurar och kör. Faktum är att många proffs håller fast vid USB eftersom det är den enklaste lösningen.
Tillbehör som ger det lilla extra
Om du funderar på att lägga till något till din set-up är Blue Yeticaster pro streamingset ett perfekt val. Yeticaster kombinerar Yeti USB-mikrofon med Compass mikrofonarm och Radius III stötdämpare vilket erbjuder podcasters en bekväm allt-i-ett-lösning. Stötdämpare, som Radius III, isolerar din mikrofon från vibrationer som mullrande trafik och oavsiktliga stötar.
Du äger antagligen redan ett par hörlurar eller öronsnäckor, men om du menar allvar med podcasting är det värt att uppgradera till något som låter dig höra lite mer detaljerat. Även om du kanske inte behöver hörlurar när du spelar in, är de väsentliga när du redigerar. Se alla våra hörlurar här.
Programvara för podcast
När du väl har utrustat dig med allt du behöver för att göra en podcast behöver du någon form av redigeringsplattform för att spela in och redigera dina avsnitt. Ett exempel är Descript, som har ett mycket användarvänligt gränssnitt för inspelning, redigering och mixning av ljud- och videoinnehåll.
En annan programvara som är fokuserat på just podcasts är Hindenburg Journalist. Journalist erbjuder en unik uppsättning verktyg, som ett virtuellt "clipboard" för att organisera ljudklipp, automatisk volymjustering och automatisk ljudförbättring som anpassar sig till varje enskild röst.
Det finns självklart många andra redigeringsverktyg, alla med olika funktioner, gränssnitt och prisklasser. Många podcasters gör fantastiskt arbete med gratis inspelningsprogram som GarageBand, Audacity och Reaper, medan andra väljer betalda alternativ som Logic Pro eller Pro Tools för extra flexibilitet.
Mikrofonplacering
Eftersom din röst sannolikt kommer att vara det centrala i din podcast är det viktigt att få ett bra röstljud. För att uppnå den eftertraktade ”radiorösten” krävs en kombination av tydligt tal, effektiv mikrofonplacering och smakfull ljudbehandling. En bra utgångspunkt är att placera din mikrofon ca 15 cm från munnen, något utanför mitten för att minska vassa s-ljud och popping (om du inte har tillgång till ett popfilter). Om du använder en stationär mikrofon, placerar du den bara till höger eller vänster och lutar framsidan av mikrofonen uppåt mot ditt ansikte. Tala framåt som vanligt, istället för direkt i mikrofonen.
Kalibrering och inställningar
Nu är det dags att kalibrera din mikrofon för den perfekta inspelningsnivån. Börja prata med normal volym och justera sedan långsamt signalen på din mikrofon eller preamp. I din inspelningsprogramvara bör du se en stark signal som tar upp större delen av mätaren men aldrig toppar i rött. Om din mikrofon har ett högpassfilter, är det dags att använda den. Högpassfilter tar bort de lägsta frekvenserna från signalen och filtrerar bort onödigt innehåll under din röst för ett renare, mer fokuserat ljud.
Redigering
När du har spelat in eller importerat alla olika monologer, intervjuer, musik och ljudeffekter som kommer att utgöra din podcast, är det dags att redigera dessa. Det första steget i redigering av en podcast är att ordna dina ljudklipp längs tidslinjen i ditt program. Börja med att dra temalåten eller introklippet helt åt vänster och fortsätt sedan att placera dina ljudfiler från vänster till höger på separata spår.
Därefter är det dags att finjustera. När du redigerar en podcast är nyckeln att få till ett bra flyt. Se till att varje sektion av tal, musik eller ljud övergår till nästa på ett naturligt sätt utan långa pauser eller plötsliga stopp. Exempelvis kan du tona ut musik när någon börjar prata, ordna om delar i en intervju för att hålla den intressant och lämna lite tystnad mellan annonser.
Mixning
Efter redigering kommer mixning, där du justerar varje spår för att uppnå ett balanserat och sammanhängande ljud. Först justerar du volymen för varje spår så att varje element hörs tydligt, men att hela mixen inte är så hög att mätaren blir röd och slår över.
EQ
En equalizer, eller EQ, är ett av de mest användbara verktygen för att förbättra ljud. En equalizer används för att öka eller minska specifika frekvenser i ett ljud för att exakt skulptera tonen. Men när det används felaktigt eller överdrivet, kan EQ få dina inspelningar att låta onaturliga, överdrivna och helt enkelt dåliga. EQ bör användas sparsamt för att upprätthålla ett naturligt ljud. Det är bäst att hålla de högsta frekvenserna platta för att undvika hårdhet, även om en liten boost kan lägga lite "luft" till din röst, och en mild avrundning kan minska eventuella oljud.
Komprimering
Även den mest välinspelade podcast-rösten behöver vanligtvis lite komprimering för att jämna ut de högsta och tystaste delarna. I huvudsak gör en kompressor de högsta delarna tystare och förstärker hela signalen så att de tysta delarna blir högre, vilket "komprimerar" det dynamiska området för en signal.
De-essing
Om du ibland hör vassa ljud från framförallt S-stavelser - försök inte fixa det med en equalizer. Du kan ta bort hårdheten, men det kan få din röst att låta konstig och dämpad. Försök istället att använda en de-esser eller dynamisk EQ för att selektivt fixa de mest vassa orden. En de-esser är en speciell typ av kompressor som endast kopplas in när den upptäcker för hög nivå vid vissa frekvenser.
Använd dessa verktyg och tekniker vid din nästa podcastinspelning så är du på god väg till professionella ljudproduktioner.